Tuesday 9 April 2013

Tanyalah Ustaz

TANYALAH USTAZ......

Q 1: Apakah hukum bercouple? 


Pagi tadi saya keluar jumpa sahabat baik saya.
Minum pagi sambil berbincang pelbagai perkara.
Tetiba keluar lah satu topik perbincangan yang menarik.
Tajuk dia "apakah hukum bercouple" ?

Sebab tercetusnya bab ni kerana sahabat saya ni seorang penceramah motivasi bebas.
So ada sekali tu tajuk yang diberikan kepada beliau, tentang masalah "couple" di sekolah.
Jadi bertanyalah sahabat ini kepada saya.

Sebelum menjawap soalan beliau, suka saya nyatakan disini,saya bukan lah seorang Ustaz.

Jauh sekali seorang Alim yang mampu memberi fatwa.

Cuma saya punya rakan-rakan dari kalangan para Ustaz.

Jadi rasa terpanggil untuk berkongsi sedikit maklumat yang ada dengan kalian semua.

Untuk menjawap soalan di atas, ada beberapa soalan kecil yang perlu diselesaikan terlebih dahulu.

Apa tujuan ber"couple" ?
- kalau jawapannya : sekadar suka-suka,
jawapannya adalah HARAM

- kalau jawapannya : untuk mengenali diri pasangan tersebut atas niat nak berKAHWIN
jawapannya adalah HARUS selagi mana masing-masing menjaga batas-batas pergaulan dan tata susila Agama.

Bila masa yang sesuai untuk ber"couple" ?
....................???

Yang tu kena tunggu  Part 2 .....



1 comment:

  1. Dok tunggu ni.. Part 2 tak mai lagi... Bila masa sesuai untuk bercouple ni...

    ReplyDelete